To skjemaer der det venstre har feilmeldingen under skjemaet, som indikerer at det er en feil i et av feltene, men ikke hvilket, illustrasjon.
Useit tester e-handel

11: Brukerne får hjelp til å rette opp feil i skjemaer

Hvorfor er dette viktig?

Det er avgjørende at alle brukere mottar informasjon når det oppstår en feil i et skjema. Dette gjelder ikke bare for synlige brukere, men også for brukere som sterkt svaksynte som bruker skjermleser.

For at brukeren skal kunne fullføre oppgaven sin og fylle ut skjemaet, er det nødvendig at de blir informert om:

  • hvor feilen har oppstått
  • hva som har gått galt
  • hvordan feilen kan rettes opp

Resultater

Mer enn halvparten av de undersøkte nettsidene som inneholdt feilmeldinger i skjemaer, manglet å gjøre disse feilene universelt utformet. Dette skaper betydelige hindringer for brukerne, da flere har utfordringer med å oppfatte når det har oppstått feil og hvordan disse feilene kan rettes.

En effektiv feilhåndtering er viktig for å gi brukerne nødvendig veiledning og støtte når de møter på feil, og mangelen på universell utforming i denne konteksten kan redusere brukeropplevelsen betydelig.

30% nettsider OK

Vil du vite statusen for universell utforming for din app eller nettside?

Ta kontakt med oss, så avtaler vi et uforpliktende møte og gjennomfører en live-gjennomgang.